Blog

Learning Technologies London: veel 'mobile learning'

Voor het derde achtereenvolgende jaar bezocht ik de Learning Technologies Conference in London. Dit jaar als ‘lid‘ van een grote Nederlands/Vlaamse delegatie. Eerlijk gezegd vielen de Keynote speeches wat tegen. Ik had op nieuwe inzichten gehoopt die ik hier niet vond, maar wel kreeg tijdens verschillende sessies. Wat vooral sterk naar voren kwam is de vervanging van Classroom training door blended learning. ‘Embedded learning’ (leren geïntegreerd in het werkproces) en 70:20:10 (70% leer je van je ervaringen, 20% in het contact met anderen en 10% door formele cursussen) zijn gemeengoed onder de conferentiegangers. Dat is natuurlijk nog wat anders, dan de leerpraktijk van de bedrijven… De veranderingen gaan zo snel dat kennisoverdracht via de traditionele cursussen steeds minder past. En daar komt bij dat de (kennis)werkers niet meer willen wachten tot zij zich voor een cursus kunnen inschrijven. Zij hebben een probleem, dat zij direct willen oplossen en wel op het moment dat het hun past. We leven in een VUCA wereld die wordt gekenmerkt door V olatility, U ncertainty, C omplexity en A mbiguity. Het ‘leren’ is zich hierop aan het aanpassen. Bovendien: via Google is kennis per direct beschikbaar en vind je er ook nog de ervaringen van anderen terug. Mobile learning was op de conferentie van 2013 al een belangrijk topic. Door de versnelling van de technologische ontwikkelingen (zowel van invloed op de smartphones zelf, als op de verbindingen, 4G!) vindt de implementatie bij grote organisaties steeds sneller plaats. Geoff Stead van Qualcomm, de grootste producenten van voor mobiele apparaten, had wat mij betreft de beste presentatie van de conferentie. Hij liet zien hoe Qualcomm ‘mobile learning’ realiseert onder het motto:‘we all need new skills to succeed and we have to learn it fast’. En daar komt bij: de toekomstige werknemers doen alles al mobiel. In drie jaar tijd is classroomlearning voor bijna de helft vervangen door mobile learning. Centraal in de transformatie staat dat mobile learning zoveel mogelijk is aangepast aan de manier waarop werknemers in het dagelijkse leven met hun mobieltjes omgaan: browsen, twitteren, Youtube, gaming en Fb. Via SSO (single sign on) wordt de toegang tot de appstore zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Qualcomm heeft een Appstore gebouwd voor de iegen medewerkers met inmiddels ruim 50 Apps, zowel standaard verkijgbare Apps als bedrijfsspecifieke. Enkele voorbeelden: games die gebruikt worden om de missie van de organisatie te verspreiden, instructies Apps, Lingo App om bedrijfsjargon over te dragen. Ook zijn er Apps waar medewerkers hun eigen fimpjes kunnen uploaden en zo delen met collega’s en compliance apps. Hoe en wanneer de medewerkers de Apps gebruiken wordt nauwgezet gevolgd. Ook worden zo ‘Social learning’ paden in beeld gebracht. Veel aandacht geven de app-makers aan de vormgeving: een app moet aantrekkelijk zijn om tot leren aan te zetten. Wat mij opviel dat het mobile learning team afgezet tegen een organisatie met 31.000 werkenemrs, toch ook weer vrij klein is: 15 mensen, waarvan de helft ‘L&D’-ers en de andere helft ICT-ers. Om dit positieve verhaal wat te nuanceren, gaf Stead aan dat de integratie van de Appstore in de ICT infrastructuur van Qualcomm een complexe aangelegenheid was. En je hebt als bedrijf natuurlijk wel enige schaal nodig om een eigen Appstore te beginnen. Of je begint gewoon wat kleiner Wil je meer zien, ga naar www.WorkLearnMobile.org  of lees de blogs van Joitske Hulsebosch http://ennuonline.com/2015/02/inspiration-learning-technologies-conference/ . Haren, 6 februari, Geert Berghuis

Geen reacties 5 jaren geleden